HENRY FORD (1863-1947)
Niet de geschiedenis van de auto maar van de man, de manager, de
schrijver
Hij werd geboren op 13 juli 1863 in Spring Wells, Michigan, de bakermat
van Vlaamse immigranten zoals
zijn moeder die trouwde met een
Ierse boer.
De farms aldaar zijn zo dat de afstand van de brievenbus naar de
voordeur zo groot is dat men er tegenwoordig een reisbureau zou voor
aanspreken.
Zoon Henry kreeg een stuk grond van zijn vader maar prutste liever aan
mechaniek, als bijverdienste ging
hij zelfs bij een uurwerkmaker klussen. Als 16-jarige ging hij werken in een
machinefabriek in Detroit.
Gefascineerd door de ontploffingsmotor die Rolf Benz in Europa op
wielen zette en noemde naar zijn dochtertje Mercedes, bouwde hij in 1892 zijn
eerste automobiel. Een groep
speculanten richtten in 1900 de Detroit Automobile Company (DAC) op
om die uitvinding te commercialiseren. Ford werd er hoofdingenieur maar
weigerde te dansen naar de pijpen van de financiers en stichtte in 1903 zijn
eigen Ford Motor Company met een klein startkapitaal.
Hij was het gauw beu om gestroopt te worden door toeleveranciers. Hij
kocht kolen en ijzermijnen,
bossen, kalkgroeven, rubberplantages en alles wat daar tussenligt zoals
hoogovens, staalfabrieken, walserijen, machinefabrieken, cement, glas, verf,
bandenfabrieken en stichtte natuurlijk ook een eigen verkoopsorganisatie.
Hij kreeg zodanig veel macht in Amerika dat men er de anti-trust wet
moest voor uitvinden.
Op 1 januari 1914 lanceerde hij de serieproductie van zijn Model T. Voor zijn verblufte raad van bestuur
verklaarde hij dat hij de lonen ging verhogen, de werktijd verkorten, werk aan
de lopende band ging organiseren
met één doel: alle werkers van Ford moesten de middelen krijgen om een
Ford te kopen.
Complete negatie van het Ricardo-principe: minimum loon voor maximum
winst.
"Il
créa le capitalisme du progrès social, dirigé non vers le profit immédiat mais vers la création de
richesses collectives. Après Henry
Ford, l'ouvrier se trouve associé au développement de l'entreprise; il est partie intégrante du marché et le
marché est souverain". (Louis
Pauwels)
Met deze industriële revolutie zette een boerenzoon
Amerika op de eerste plaats van de democratie; de andere revolutie
(1917), geïnspireerd door de
intellectuele bourgeois (Marx) en
Lenin, (die nooit een slag gewerkt heeft maar altijd profiteerde van de
rentes van zijn familie),
realiseerde niets anders dan een nieuwe vorm van slavernij.
Henry Ford schreef ook vijf boeken: "The International View"
(1921), "My Life an Work" (1922) "Today ad Tomorrow" (1927)
"My philosophy of Industry" (1929) en "Moving Forward" Als
je die boeken leest vind je alles wat
nu moderne management goeroes uitstallen, inclusief het begrip
"Emotionele Intelligentie", "Total Quality Management"...
Hierna enkele passages uit
"Today and Tomorrow"
"Zo
kost onze Touring gebouwd (1927) in Antwerpen, Rotterdam, Barcelona, ten
gevolge van Rijksbelastingen 2,5 maal zoveel als in de U.S.
Zulke
belastingen belemmeren niet alleen
hun afzet maar scheppen een gans leger van onproductieve burgers"
"Er
zijn overal ter wereld twee soorten mensen: de baanbrekers en zij die in hun
dagelijks leven voortsjokken door 't leven.
De
laatsten zijn altijd gebeten op de baanbrekers en zeggen dat die alle gunstige
kansen opslorpen; terwijl de voortsjokkers zelfs geen weg zouden hebben om op
voort te sjokken als die baanbrekers die niet zouden aangelegd hebben."
"Bijna
alle sociale theorieën, ontdaan van hun emotionele aanhangselen, zijn terug te
brengen tot één formule die er op neerkomt "leven zonder werken".
En
daar de wereld nu is wat hij is, gaan zulke formules niet op. Zij kunnen alleen armoede brengen. De man die gezondheid, kracht en kunde
bezit is een kapitalist. Als hij zijn gezondheid kracht en kunde op de beste
wijze gebruikt wordt hij een leider; als hij nog beter kan wordt hij een leider
van leiders t.t.z. een hoofd van een industrie."
"De
goede industrieel lost zijn
financiële problemen op door technische creativiteit; de slechte industrieel
lost zijn technische problemen op met financiële structuren. Winst is een onvermijdelijk gevolg van
goed volbracht werk."
Een man in de gevangenis verslond die boeken: Adolf Hitler. Veel van
Ford's theorieën plagieerde hij in "Mein Kampf". Later kreeg Ford
zelfs de grootste Duitse onderscheiding voor een buitenlander, het Grosskreuz des Deuschen Adlerordens.
Ford was ook een moedig man; toen zijn zoon Edsel stierf (1944) nam hij
het beleid van het concern weer over tot aan zijn dood (1947).
No comments:
Post a Comment