Saturday, November 17, 2012

HENRY FORD (1863-1947)


HENRY FORD (1863-1947)

Niet de geschiedenis van de auto maar van de man, de manager, de schrijver


Hij werd geboren op 13 juli 1863 in Spring Wells, Michigan, de bakermat van  Vlaamse immigranten zoals zijn  moeder die trouwde met een Ierse boer.
De farms aldaar zijn zo dat de afstand van de brievenbus naar de voordeur zo groot is dat men er tegenwoordig een reisbureau zou voor aanspreken.

Zoon Henry kreeg een stuk grond van zijn vader maar prutste liever aan mechaniek,  als bijverdienste ging hij zelfs bij een uurwerkmaker klussen. Als 16-jarige ging hij werken in een machinefabriek in Detroit.

Gefascineerd door de ontploffingsmotor die Rolf Benz in Europa op wielen zette en noemde naar zijn dochtertje Mercedes, bouwde hij in 1892 zijn eerste automobiel.  Een groep speculanten richtten in 1900 de Detroit Automobile Company (DAC) op om die uitvinding te commercialiseren. Ford werd er hoofdingenieur maar weigerde te dansen naar de pijpen van de financiers en stichtte in 1903 zijn eigen Ford Motor Company met een klein startkapitaal.
Hij was het gauw beu om gestroopt te worden door toeleveranciers. Hij kocht kolen  en ijzermijnen, bossen, kalkgroeven, rubberplantages en alles wat daar tussenligt zoals hoogovens, staalfabrieken, walserijen, machinefabrieken, cement, glas, verf, bandenfabrieken en stichtte natuurlijk ook een eigen  verkoopsorganisatie.  Hij kreeg zodanig veel macht in Amerika dat men er de anti-trust wet moest voor uitvinden.
Op 1 januari 1914 lanceerde hij de serieproductie van zijn Model T.  Voor zijn verblufte raad van bestuur verklaarde hij dat hij de lonen ging verhogen, de werktijd verkorten, werk aan de lopende band ging organiseren  met één doel: alle werkers van Ford moesten de middelen krijgen om een Ford te kopen.
Complete negatie van het Ricardo-principe: minimum loon voor maximum winst.
"Il créa le capitalisme du progrès social, dirigé non vers le profit  immédiat mais vers la création de richesses collectives.  Après Henry Ford, l'ouvrier se trouve associé au développement de l'entreprise; il  est partie intégrante du marché et le marché est souverain".  (Louis Pauwels)

Met deze industriële revolutie zette een  boerenzoon  Amerika op de eerste plaats van de democratie; de andere revolutie (1917), geïnspireerd door  de intellectuele bourgeois (Marx) en  Lenin, (die nooit een slag gewerkt heeft maar altijd profiteerde van de rentes van zijn familie),  realiseerde niets anders dan een nieuwe vorm van slavernij.

Henry Ford schreef ook vijf boeken: "The International View" (1921), "My Life an Work" (1922) "Today ad Tomorrow" (1927) "My philosophy of Industry" (1929) en "Moving Forward" Als je die boeken leest vind je alles wat  nu moderne management goeroes uitstallen, inclusief het begrip "Emotionele Intelligentie", "Total  Quality Management"... 
 Hierna enkele passages uit "Today and Tomorrow"

"Zo kost onze Touring gebouwd (1927) in Antwerpen, Rotterdam, Barcelona, ten gevolge van Rijksbelastingen 2,5 maal zoveel als in de U.S.
Zulke belastingen belemmeren  niet alleen hun afzet maar scheppen een gans leger van onproductieve burgers"

"Er zijn overal ter wereld twee soorten mensen: de baanbrekers en zij die in hun dagelijks leven voortsjokken door 't leven.
De laatsten zijn altijd gebeten op de baanbrekers en zeggen dat die alle gunstige kansen opslorpen; terwijl de voortsjokkers zelfs geen weg zouden hebben om op voort te sjokken als die baanbrekers die niet zouden aangelegd hebben."

"Bijna alle sociale theorieën, ontdaan van hun emotionele aanhangselen, zijn terug te brengen tot één formule die er op neerkomt "leven zonder werken".
En daar de wereld nu is wat hij is, gaan zulke formules niet op.  Zij kunnen alleen armoede brengen.  De man die gezondheid, kracht en kunde bezit is een kapitalist. Als hij zijn gezondheid kracht en kunde op de beste wijze gebruikt wordt hij een leider; als hij nog beter kan wordt hij een leider van leiders t.t.z. een hoofd van een industrie."

"De goede industrieel  lost zijn financiële problemen op door technische creativiteit; de slechte industrieel lost zijn technische problemen op met financiële structuren.  Winst is een onvermijdelijk gevolg van goed volbracht werk."

Een man in de gevangenis verslond die boeken: Adolf Hitler. Veel van Ford's theorieën plagieerde hij in "Mein Kampf". Later kreeg Ford zelfs de grootste Duitse onderscheiding voor een buitenlander, het Grosskreuz des Deuschen Adlerordens.

Ford was ook een moedig man; toen zijn zoon Edsel stierf (1944) nam hij het beleid van het concern weer over tot aan zijn dood (1947).

No comments:

Post a Comment